Zpět na rozcestník
taichi-kungfu.cz

Jak si vybrat školu bojových umění

Text je překladem článku: Kung Fu Magazine’s Guide To Starting Kung Fu Training
Překlad: Zdeněk Kurfürst

Jak si mám vybrat školu?

Neexistuje jednoduchá odpověď na tuto potenciálně složitou otázku, ale je zde několik věcí, které je potřeba při výběru vhodné školy sledovat:

Tai_chiInstruktor

Je osobou, která vás povede v rozvoji bojových umění. Musíte se s ním (nebo s ní) cítit pohodlně a mít pocit jistoty při přijímání instrukcí. To vyžaduje minimálně jisté množství důvěry. Pokud máte pocit jakékoliv nejistoty nebo osobního konfliktu s instruktorem, měli byste si raději rozhlédnout jinde.

Dostává se studentům individuální pozornosti?

To je dobrý způsob, jak posoudit míru zhodnocení vašeho času. Pokud instruktor věnuje studentovi dostatečné množství pozornosti, tak samozřejmě získáváte víc.

Rozlišuje instruktor mezi formou a funkčností pohybů?

Dalším dobrým ukazatelem je zjistit, jestli instruktor rozlišuje mezi formou a funkčností technik. Jinými slovy jestli dělají pohyby „protože jsou pěkné“ nebo „protože fungují“? Tato pomůcka pro vás nemusí mít smysl, pokud hledáte bojové umění pro „předváděčky“ nebo jen jako pohybovou aktivitu. (Vycházíme z toho, že chcete zjistit účinnost trénovaného umění.)

Rozlišuje instruktor mezi soutěžemi a sebeobranou?

Stejně jako výše, vaše reakce na tento problém závisí od toho, co hledáte. Ale obecně platí, že trénink pro soutěže a pro sebeobranu, přestože spolu souvisí, jsou odlišné. Pokud tedy instruktor mezi těmito dvěmi oblastmi nedělá rozdíl, mohlo by to být špatným znamením.

Násilí v klubu

Pokud vidíte, že instruktor mlátí do studentů nebo že starší studenti tlučou do mladších, ujistěte se, že to byl přiměřený trénink předtím, než se stanete členy této školy. Je třeba mít na mysli, že pokud neznáte dané bojové umění, tak střední nebo plnokontaktní trénink vám může připadat jako násilnický. Ale násilí jako prostředek výchovy studentů je tím, čemu se vyhněte.

Je cvičení přizpůsobeno studentům různých tělesných typů a omezení?

Jiným dobrým ukazatelem je, jestli instruktor přizpůsobuje trénink různým fyzickým dispozicím svých studentů. Např. učí pomalou osobu procvičovat kontakt, rychlého učí pracovat se vzdálenostmi, u těžkého rozvíjí sílu, u lehkého rychlost. Nebo naopak se soustředí na jejich slabiny, aby je zlepšil.

Lidé, kteří budou vašimi kolegy

martialNavštivte vybranou školu a sledujte nějaké lekce (aniž byste cvičili) a potom požádejte, jestli můžete s nimi i zkusit cvičit. Sledujte, jestli se jednání studentů liší, je-li někdo nový účastníkem cvičení.
Následuje rychlý a jednoduchý seznam toho, co můžete sledovat, pokud to považujete za důležité. Pamatujte si, že otázky a doporučení jsou jen vodítkem, nikoliv neměnnými a zaručenými pravidly. Vždy existují výjimky.

Jak dobří jsou studenti?

Toto je spíše měřítkem kvality studentů jako žáků než jejich dovednosti v oblasti bojových umění. Zkuste si představit sami sebe při tréninku s těmito lidmi. Jsou pozorní, zdvořilí a věnují svoji pozornost cvičení? To bývá dobrým znakem.

Je zde mix pokročilejších a začátečníků?

To nebývá na první pohled zřetelné ve stylech bez „páskovacího“ systémů. Ale obvykle je dobrým znakem, když pokročilejší, mírně pokročilí a začátečníci trénují dohromady. Snažte se seznámit s pokročilejšími studenty, protože jejich pomoc bude určitě významná pro váš pokrok ve stylu, který jste si vybrali.

Je na trénincích mix lidí různého typu?

I když to nemusí nic znamenat, je dobrým znamením, pokud na tréninku najdete směs mužů a žen, stejně jako starších a mladších cvičenců. Bývá důkazem efektivity stylu, že dokáže zaujmout a vychovávat široké spektrum lidí dohromady.

Pohybují se studenti tak, jak byste se sami rádi hýbali?

To vám ukáže, čeho byste mohli dosáhnout. Pozorujte starší studenty a sledujte, jestli dělají pohyby tak, jak jste si sami vysnili.

Pomáhají jeden druhému?

V malých skupinách to nemusí být potřeba, ale ve větších skupinách je dobrým znamením, když starší žáci podporují a pomáhají mladším žákům. Tato osobní péče vám velmi pomůže v tréninku.

Vypadají starší studenti zdraví a uvolnění?

Tento bod vám dá představu atmosféry ve škole. Pokud jsou starší studenti upjatí, podráždění, nervózní, z formy, nezdraví nebo nespokojení, tak je možná lépe jít o dveře dál. Ovšem nesmíte se soustředit na jednotlivý příklad, protože např. ten jeden den může mít starší student svůj „špatný den.“ Ale to vás přiměje se pozorněji dívat kolem sebe.

Jak častá jsou zranění při tréninku?

Vzhledem k tomu, že většina bojových umění vyžaduje dynamickou fyzickou aktivitu a kontakt, občas dochází ke zraněním. Ovšem pokud jsou zranění příliš častá a/nebo vážná, tak to vypadá, že problém bude spíše ve vedení tréninků a bude lépe, když se podíváte po jiném místě. Je samozřejmě složité odhadnout frekvenci a četnost zranění při jedné či dvou návštěvách školy, proto se zkuste zeptat instruktora.

Zařízení, kde budete trénovat

Nenechte se oslnit velikostí místa ani počtem diplomů či medailí ve vstupní místnosti. Mnohem důležitějším aspektem tréninkového prostoru je, jestli se tam cítíte spokojeně a „domácky“.
Pokud vám nepovolí sledování žádné lekce, potom neinvestujte svůj čas a peníze. Bez poznání školy nebudete schopni získat dobrý pocit z tréninkového místa.
Ptejte se! Nebojte se, že budete vypadat hloupě nebo klást „špatné“ otázky. Oni budou vašimi učiteli a trenéry. Mějte vyjasněny všechny problémy a dotazy dřív, než se k něčemu upíšete. Pokud máte pocit, že vás k něčemu nutí nebo vás „zastrašují“, jděte jinam.

Provoz školy

Provozem míníme všechny praktické záležitosti, jako je cena, umístění a program studia.

Peníze

Je velice důležité mít v cenách jasno. Určitě se nechcete zapsat do školy, kterou si nemůžete finančně dovolit. Je nemožné přesně určit, co je odpovídající cena, protože to závisí na kombinaci nabízených výhod, místní ekonomice, kvalitě instruktora a také čase, který instruktor škole věnuje. Pohlídejte si, jestli jsou extra poplatky za „páskování“, za členství v organizaci, účast na soutěžích apod.
Nebuďte překvapeni, když učitel chce peníze za cvičení. I oni potřebují jíst, bydlet apod. Také nájem prostor pro cvičení, vybavení, pojištění jsou drahé položky. Nejlepším způsobem určení zda je cena cvičení ve škole odpovídající, je porovnání jejich nabídky s tím, jaké služby za jaké ceny nabízí ostatní školy v okolí.

Umístění

Pokud máte v plánu strávit spoustu času ve škole, potom budete chtít, aby byla dostatečně pohodlně dostupná po práci i o víkendech.

Lekce

Také si musíte ujasnit, kdy jsou lekce, kterých se můžete zúčastnit a kdy do školy můžete přijít. Některé školy jsou otevřeny téměř stále a mají spoustu různých lekcí. Do jiných můžete přijít jen když je vaše konkrétní lekce. Otevřená škola je většinou lepší z viditelných důvodů – pohodlí, cvičební čas, přístup k tréninkovým pomůckám apod.

Závazky a sliby

Důležitý faktor hodnocení každé školy, do které byste se chtěli zapsat. Mějte zcela jasno v tom, co oni očekávají od vás a co vy očekáváte od nich. Někteří učitelé chtějí učit jen lidi, kteří se výhradně věnují cvičení jednoho stylu s jedním učitelem a chtějí u něj zůstat; jiným je jedno, jestli budete cvičit i jinde; a další vás budou učit tak dlouho, dokud budete chodit. Ani jedna z variant není lepší než druhá, ale je lépe znát dopředu učitelův přístup, abyste později nebyly překvapeni.
Zjistěte si, jestli je nutné se zúčastňovat všech lekcí, jestli můžete přijít pozdě, jaká jsou pravidla etikety (chování) ve škole. Také, jak máte jednat s ostatními žáky a s učitelem. Je mnoho pravidel, která toto „spoutávají“, proto je dobré si je zjistit. Nejjednodušší je se zeptat.

Určitě jsou zde i další otázky, které si budete klást a specifické dotazy na učitele, školu, organizaci nebo styl, který hledáte. Nachystejte si dotazy, které chcete zodpovědět a určitě najdete perfektní školu pro své cvičení!

Komentáře

    Zatím nebyly přidány žádné komentáře

Přidat komentář

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>