Jakou sestavu se budu učit a jak dlouho mi bude trvat její zvládnutí? Tradiční sestava obsahuje velké množství pohybů, ale některé z nich se v sestavě opakují. Ovšem názvy a počty udávaných pohybů se mohou lišit. Mistr Yang Cheng-fu ve své knize z roku 1934 udává 95 sekvencí, jeho syn Yang Sau-chung hovoří o 124 pohybech (kniha vyšla 1976) a Fu Zhong-wen (žák Yang Cheng-fu) v knize z roku 1963 popisuje 85 pozic.
Bývá nazývána Dlouhá sestava, aby se odlišila od Rychlé sestavy. Její zvládnutí je základem cvičení v naší škole a při jejím procvičování se postupně naučíte všechny principy, které je potřeba do cvičení vložit. Její zacvičení trvá 15 – 20 minut.
Základní zvládnutí všech pohybů trvá cca 1 rok, protože výuce je věnována velká pozornost – viz další body.
Proč bych měl přesně dodržovat systém cvičení tak, jak jej předává rodina Yang? Mistr Yang Cheng-fu ve své knize z roku 1934 napsal: “Existuje pouze jediná škola Tai Chi Chuan (Taijiquan), nejsou žádné dvě metody. Nenechte se zmást vlastním chytračením a nic bláhově nepřidávejte ani neubírejte. Pokud metody předávané mudrci minulosti potřebovaly nějaké změny, určitě byly tyto změny během staletí do systému zahrnuty. Copak je možné, aby tyto změny čekaly až na naši generaci? Pevně doufám, že budoucí studenti nebudou přitahováni vnějšími věcmi, ale budou se snažit o dosažení vnitřní pravdy. Pokud chce někdo dosáhnout nejvyšší dokonalosti, musí být trpělivý.” “Největší nebezpečí spočívá v tom, že někdo do systému výuky začlení své osobní inovace a pak vzniklé chyby vydává za pravou tradici. Pravé předání principů a aplikací je možné snadno ztratit …”
Proč bych měl cvičit tradiční systém rodiny Yang?
Ip Tai Tak, žák No. 1 Mistra Yang Sau-chunga řekl: “Když jsem se začal učit u mistra Yang Sau-chunga, bylo samozřejmé, že tu budou rozdíly mezi mým stylem Yang Tai Chi a mistrovým stylem. Výsledkem bylo, že jsem se přeučil celou formu. (Pozn. – Ip Tai Tak předtím než začal cvičit s Mistrem Yang Sau-chungem, cvičil u Tung Ying-chieha, a byl i jeho asistentem při výuce.) Pohyby Mistra Yanga vypadaly na pohled mnohem jednodušeji, ale pro provedení byly mnohem důslednější. I když se pohyby zdají být prosté, tradiční forma byla mnohem obtížnější pro samotné mistry, neboť je plná spletitých záludností, které potřebují pro správné provedení velice malé pohyby těžko pozorovatelné pouhým okem. Když mě mistr Yang opravoval, vždy mi říkal, že mou pozici musí snížit. Jinými slovy, zesílil mé postavení tak, aby mi umožnil více koncentrovat sílu Qi a tak jí lépe promítnout navenek. Cvičení opravené formy přináší rychlejší výsledky.Mistr Yang také tvrdil, že jestliže se jednotlivé postoje ve formě a také pohyby necvičí správně, nehledě na dobu a vloženou energii do cvičení, veškeré úsilí je ztracené.”
Můžu se správné Taiji naučit od kteréhokoliv učitele? Ip Tai Tak, první žák Mistra Yang Sau-chunga řekl: “Vypozoroval jsem, že mnoho forem stylu Yang je často příliš uvolněných. Tradiční postoje Yang Taiji jsou prosté a obsahují různé jemnosti, které se navzájem doplňují. Cvičenci by se měli snažit vždy vyhledat takové učitele, kteří mohou ukázat přesně určitý stupeň výuky. Jestliže tomu tak není, lidé často zůstanou na jedné úrovni a nemohou pokročit dál v tréninku Tai Ji. Je běžné vidět lidi, co vzdávají cvičení Tai Ji nebo užívají vnější bojová umění, aby tak vysvětlili principy Tai Chi Chuan. Takový přístup vede cvičence dál a dál pryč od získání vnitřního pohledu a porozumění, které je pravdou o vnitřním bojovém umění.”
Jaké jsou nejčastější problémy při studiu Tai Chi Chuan? Mistr Yang Cheng-fu k tomu řekl: “I když je dnes dost studentů, většina z nich schází z cesty a vydává se buď jedním či druhým nesprávným směrem. První skupina představuje žáky nadané, silné, chytré a výjimečně bystré, kteří se bohužel spokojují s nízkou úrovní pochopení. Rychle ovládnou povrchní stránku věci a studium opustí, takže se toho mnoho nenaučí. Druhou skupinu představují ti, kteří lační po rychlém úspěchu a nevěnují pozornost podrobnostem. Než uplyne rok, dokončí studium formy prázdných rukou, meče, šavle i kopí. I když jsou schopni napodobit vnější aspekty formy, aspektů vnitřních si prakticky nejsou vědomi. A pokud se jim pokusíme opravit jednu pozici, zjistíme, že opravit by potřebovaly všechny.”
Podařilo se mi nakouknout pod pokličku tohoto zajímavého cvičení. Je to tak, co se tu píše. Jen bych doplnil ze své zkušenosti, že po delším čase cvičení se jako vedlejší projev rozšiřuje kapacita vědomí. Jako když obrazovka malého telefonu se zvětší na plochu monitoru počítače a vejde se tak mnohem více informací. Také člověk se učí větší pozornosti a většímu nadhledu nad svými emocemi. Proces je to pomalý, člověk si ho ani neuvědomuje.
Podařilo se mi nakouknout pod pokličku tohoto zajímavého cvičení. Je to tak, co se tu píše. Jen bych doplnil ze své zkušenosti, že po delším čase cvičení se jako vedlejší projev rozšiřuje kapacita vědomí. Jako když obrazovka malého telefonu se zvětší na plochu monitoru počítače a vejde se tak mnohem více informací. Také člověk se učí větší pozornosti a většímu nadhledu nad svými emocemi. Proces je to pomalý, člověk si ho ani neuvědomuje.